Joey DeMaion kommentit neljästä uudesta kappaleesta
Manowar julkaisi The Lord of Steel -albumin ensimmäisen fyysisen version – Hammer Editionin – yhdessä Metal Hammer -lehden kanssa. Lehdessä on pitkä artikkeli Manowarista sisältäen haastatteluja ja kommentteja levyyn, kiertueeseen, tulevaisuuteen ja yleisesti Manowariin liittyen. Alla Joey DeMaion kommentit neljästä uudestea The Lord of Steelin kappaleesta: El Gringosta, Expendablesta, Hail, Kill And Diesta ja Annihilationista.
Annihilation:
”Kappaleen alkaessa tilanne on karannut käsistä; istut autossa, jossa on vika, ja sen kaasupoljin on jumiutunut lattiaan. Auto viilettää huimaa vauhtia eteenpäin, etkä voi tehdä muuta kuin roikkua ohjauspyörässä ja ohjailla autoa. Tilanne kuvastaa todellisen jännityksen ja valppauden tunnetta. Kappaleen nimi puhuu puolestaan, se on todella voimakas tunne. Bassoni kuulostaa todella voimakkaalta Annihilationissä: se on kuin jo ison puun puoliväliin asti pureutunut moottorisaha. Siinä on todella murskaava ja pahaa enteilevä ääni, ja tykkään siitä todella paljon, koska se jättää kitaralle enemmän tilaa miksauksen alapäässä. Kitara on täysillä jokaiselta kantilta katsottuna, sama pätee myös vahvistimiin, ja kaikki on vain pienen hetken päässä kuolemasta!”
Expendable:
”Kirjoitin Expendablen nähtyäni ensimmäisen Expendables-elokuvan, josta pidin todella paljon. Esittelimme Auro3D-ääniteknologiaa, jonka parissa olen työskennellyt, ja Sylvester Stallone ei tiennyt, kuka minä olen. Päätimme järjestää hänelle pienen videopätkän työstäni, missä oli huippukohtia festivaaleilta näyttääksemme, miksi juuri me ymmärrämme musiikkiteknologiasta niin paljon. Sitten sanoin Stallonelle: ”Tässä on kappale, jonka haluan esitää sinulle. Sain siihen inspiraation työstäsi!” Sitten soitimme Expendablen ja Stallone alkoi heiluttaa päätään musiikin tahtiin koko ihmisjoukon edessä! Se oli uskomatonta.”
El Gringo:
”El Gringo on kunnianosoitus meidän kaikkien rakastamille Clint Eastwoodin lännenelokuville ja myös niiden musiikeille; Ennio Morricone (säveltäjä) oli nero. Olimme itse asiassa jo puhuneet elokuvamusiikin tekemisestä, kun meihin otettiin yhteyttä El Gringo -elokuvan tiimoilta. Sitten nähtyäni keskeneräisen leikkauksen El Gringosta ajattelin onneksi: ”Tämähän sopii Manowarin viestiin kuin silmä päähän!” Sen viesti kertoo oikeudenmukaisen elämän elämisestä ja siitä, että ei hyväksy paskaa niskaansa ja jää muiden jalkoihin, vaan löylyttää itse muut. El Gringo on todella oikeudenmukainen elokuva ja se sopii todella hyvin yhteen kaiken sen kanssa, mitä me kannatamme. En tiedä, mitä olisimme tehneet, jos meihin olisi otettu yhteyttä jonkin romanttisen komediahömpän tiimoilta, se olisi ollut vaikea tilanne! El Gringo on kuitenkin kuin perinteinen Manowar-kappale.”
Hail, Kill And Die:
”Yksinkertaisesti kappale on sama kuin sanoisi ’haistakaa paska’ kaikille niille, jotka eivät pidä Manowarista. Ja se on vain siksi, että aina löytyy sellaisia ihmisiä, jotka sanovat: ”Hei, ei ole sellaista Manowar-kappaletta, jossa ei sanottaisi ’hail’, ’kill’, ’blood’, ’death’, ’fire’ ja kaikkea vastaavaa!”, ja sehän on täysin totta. Koska olemme aina tehneet sellaisia kappaleita ja tulemme aina tekemään, se on vain meidän tapamme, ja niin Hail, Kill And Die on vain tapa sanoa, että jos et tykkää tästä, niin sori, mutta hei, me tehdään lisää! Mitä voisit muka tehdä enemmän kuin tervehtiä ja tappaa? No tietysti tervehtiä, tappaa ja kuolla, paskiainen! Se on vähän niin kuin kaiken jälkeen kusisin vielä haudallesi. Se täytyy tehdä kaikkia meitä vastaan oleville! Hail, Kill And Die on vain kuin iso ’haistakaa paska’ kaikille niille, jotka epäilevät meitä, ja suuri kiitos kaikille meidän kannattajillemme.”
The Lord of Steel -arvosteluviestiketju
The Lord of Steelin Hammer Edition kuvakatsauksessa
The Lord of Steel Hammer Edition: Ken Kellyn teos myöhemmin